Vi använder cookies. Om du fortsätter använda vår webbplats innebär det att du godkänner detta.

Köpvillkor

Allmänt om köpvillkor
När du handlar från keramos keramikateljé (keramos AB) åtar du dig betalningsansvaret för köpet och godkänner följande villkor. 

Priser 

Alla priser anges i Svenska Kronor (SEK) och inkluderar 25% moms (om inget annat anges).

Betalning och kvitto
Betalning sker via faktura inom 20 dagar. Vara/tjänst och frakt betalas innan din order skickas. Efter att betalningen mottagits mejlar vi dig en bekräftelse. Fick du inget mejl? Kolla gärna i skräpposten eller mejla oss på [email protected].

Bokning av kurser
Anmälning till våra kurser sker via e-post. Du skickar ett mejl till [email protected] med dina kontaktuppgifter (namn, faktureringsadress, telefonnummer) samt vilken kurs du vill anmäla dig till. Sedan hör vi av oss till dig innan vi skickar ut en faktura via epost. Fakturan betalas i förskott inom 20 dagar dock senast dagen innan kurstart. När vi har mottagit din betalning mejlar vi dig en bekräftelse med all kursinformation. Får du inget mejl? Kolla i så fall i skräpposten, eller hör av dig till oss på [email protected]. Bokar du en kurs för någon annan så ber vi dig meddela oss personens fullständiga namn och kontaktuppgifter (epostadress och telefonnummer). Datum, antal kurstillfällen och lektionstimmar (inklusive glaseringstillfälle) framgår i kursbeskrivning och går ej att ändras. När du bokar en kurs förpliktar du dig att följa ateljéns trivsel- och säkerhetsregler. De sista 15-30 minuterna av varje kurstillfälle ägnas åt städning. Vi meddelar dig via mejl när dina alster är klara för hämtning. Alstren förvaras i 3 månader; därefter slängs de.

Ångerrätt vid bokning av kurs
Enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du möjlighet att ångra din kursanmälan inom 14 dagar från dag då vi bekräftat din anmälan (ångerfristen). Om du ångrar dig under ångerfristen kommer vi att återbetala den kursavgift som vi har mottagit från dig.
Om kursen inleds under ångerfristen begär vi att du lämnar ett särskilt samtycke till att kursen påbörjas under ångerfristen och att din ångerrätt inte omfattar fullgjord kurs. Din kursanmälan innebär också att du begär att kursen ska påbörjas under ångerfristen. Det innebär att vi har rätt att behålla en proportionell andel av kursavgiften som motsvarar utförda delar av kursen.
Om du bokat din kurs genom att fysiskt besöka vår butik gäller inte din ångerrätt enligt denna punkt.
Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du meddela oss skriftligt genom att skicka ett mejl till [email protected] innan ångerfristen löper ut.

Avbokning av kurs efter ångerfristen
Efter att ångerfristen löpt ut är din ångerrätt förbrukad. Du har dock fortfarande möjlighet att avboka kursen efter att ångerrätten förfallit genom att skicka ett mejl till [email protected].
Om du avbokar kursen efter att ångerfristen löpt ut dock senast 14 dagar före kursstart har du rätt till återbetalning av kursavgiften med ett avdrag på 250kr för administrativa kostnader. 
Om du avbryter en påbörjad kurs är du skyldig att betala hela kursavgiften. Om skälet till att du avbryter kursen är varaktigt studiehinder, såsom sjukdom, flytt från orten eller annan jämförbar anledning som du inte kunnat förutse, återbetalas den ännu inte utnyttjade delen av kursavgiften. För att återbetalning ska kunna ske så måste du kontakta oss skriftligt till [email protected] och intyg måste inkomma snarast.

Ombokning av kurs
Du kan omboka din kursplats kostnadsfritt senast 7 dagar före kursstart mot en annan kurs i mån av plats.

Inställning av kurs
Vi förbehåller oss rätten att ställa in enstaka kurstillfällen eller hela kursen och i så fall återbetalas motsvarande kursavgift.

Missade kurstillfällen
Om du får förhinder och missar ett eller flera kurstillfällen kan du ej få ekonomisk ersättning för motsvarande del av kursavgiften som du missat. Vi kan inte heller garantera att du får möjlighet att ta igen vid ett annat tillfälle. 

Drop-in pass
Du ska vara självgående för att få boka ett drop-in pass. Anmälning till våra drop-in pass sker via e-post. Du skickar ett mejl till [email protected] med dina kontaktuppgifter (namn, faktureringsadress, telefonnummer) samt vilken eller vilka pass (datum och tider) du vill anmäla dig till. Sedan hör vi av oss till dig för att bekräfta att du har fått plats.
Avgift för pass samt förbrukad material faktureras i efterskott och betalas inom 10 dagar.
Du kan avboka ditt drop-in pass kostnadsfritt upp till 48 timmar före passets planerade datum. Om du avbokar senare faktureras en avgift på 100kr för administrativa kostnader. Om du missar ditt pass är du skyldig att betala en avgift på 250kr.
När du bokar ett drop-in pass förpliktar du dig att följa ateljéns trivsel- och säkerhetsregler. De sista 15-30 minuterna av varje pass ägnar du åt städning. Du ansvarar för att vara klar med städningen i god tid.
Vi förbehåller oss rätten att ställa in drop-in tillfällen. I så fall debiteras ingen avgift.
Vi meddelar dig via mejl när dina alster är klara för hämtning. Alstren förvaras i 3 månader; därefter slängs de.

Ångerrätt vid köp av vara
Du har rätt att ångra ditt köp upp till 14 dagar efter du mottagit varan. Vill du ångra ditt köp ber vi dig kontakta oss skriftligt via epost till [email protected]. Returer och byten gäller bara för oanvända produkter och obrutna förpackningar. Köparen är ansvarig för returfraktkostnaden och står för transportrisker. När varan har kommit tillbaka till oss oskadad aterbetalas köpet. Fraktkostnader aterbetalas ej.

Leveransvillkor 
Leverans sker till den adress du uppgett som leveransadress. Köparen ansvarar för att leveransadressen är rätt. Om adressen är felaktig eller ändras debiteras eventuella ytterligare kostnader till dig som köpare.

Reklamation
Om det är fel på produkten du har köpt ber vi dig kontakta oss skriftligt omgående. Beskriv felet och bifoga gärna bilder så återkopplar vi så fort som möjligt. Eventuell ersättning kan ej överstiga produktens försäljningsvärde.

Force Majeure
Keramos keramikateljé har inte ansvar för skador som uppstår genom förhållanden som vi inte kunnat förutsäga eller påverka, som omöjliggör fullgörandet av ingångna avtal. 

Personuppgifter
Enligt lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Informationen kommer att användas i syftet att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna rättas eller raderas. Läs mer under "Integritetspolicy".

Hör av dig till oss! 
Har du en fråga, funderar på något kring en kurs eller en produkt så hör gärna av dig till oss!

Uppdaterad 2025/03/31